یادگیری جاوا

JAVA programming

جلسه اول

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا و چند پلتفرمی است که در اوایل سال 1991 به عنوان بخشی از سکوی جاوا توسط گروهی از شرکت مایکروسیستمز( mycrosystems ) به رهبری جیمز گاسلینگ ایجاد شد.
گرامر زبان جاوا بسیار شبیه به زبان سی پلاس پلاس است ( در واقع امروزه به کودک ++C هم معروف است. )
اما مدل شی گرایی آسان تری دارد و از قابلیت های سطح پایین کمتری پشتیبانی می کند.
جاوا به دلیل ویژگی دو مرحله ای بودنش ( portable ) به زبان مستقل از سخت افزار معروف است ( در ادامه توضیح بیشتری خواهیم داد )
JAVA زبان بسیار قدرتمندی است که در این دورن مقدماتی با هم این زبان شیرین و پر کاربرد را یاد میگیریم.

چرا جاوا؟

چون که جاوا زبان فوق العاده آسان و قابل فهمی است. جاوا در برنامه نویسی برنامه های دسکتاو ، اپلیکیشن های اندروید ، طراحی وب ، امنیت و… بکار میرود. شرکت های بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت ، اچ پی و… از زبان جاوا برای توسعه نرم افزار های خود استفاده میکنند.

آموزش رایگان برنامه نویسی اندروید به زبان جاوا – پروژه محور


جلسه دوم

نکته طلایی برای شروع به برنامه نویسی جاوا

– در زبان جاوا برای تعریف متغیر ها و توابع ابتدا نوع آنها را تعریف میکنیم
– محیط های مختلفی برای برنامه نویسی جاوا وجود دارد که بهترینشان اکلیپس و اینتل جی آپدیا هستند.
– در این دوره آموزش جاوا بصورت کنسول است و دوره های بعدی شامل حالت گرافیکی میباشد.
– جاوا کتابخانه های مختلفی برای رابط گرافیکی دارد که قدیمی ترین آنها سوئینگ و پیشرفته ترین آنها جاوا اف اکس است ( که در دوره های بعد سری به GUI هم میزنیم )
جاوا کاملا شی گرا است
– بخشی از سیستم عامل اندروید با جاوا نوشته شده ( UI )
– در زبان جاوا بر خلاف زبان پایتون سمی کالن وجود دارد.
– جاوا ویرایش های مختلفی دارد که ما در این دوره از ویرایش نسخه SE یا استاندارد استفاده خواهیم کرد.
– جاوا به فرزند ‌++C معروف است.
– خروجی های زبان جاوا به دلیل دو مرحله ای بودن در هر سیستم عاملی اجرا میشوند.
– زبان جاوا علاوه بر اینکه یک زبان برنامه نویسی است یک تکنولوژی نیز میباشد.
– در جاوا برخی از فعالیت ها بر خلاف زبان های دیگر بصورت خودکار انجام میشود… مثل عملیات زباله رویی (Garbage collector)
– برای چاپ یک متن در جاوا از خط زیر استفاده میکنیم

(” !System.out.println(” Hello world

یعنی الان ما تایپ کردیم !Hello world


جلسه سوم

درک قابل حمل بودن جاوا ( Portable )

جاوا مستقل از محیط است یعنی یک برنامه جاوا در محیط های مختلف قابل اجرا است… برای مثال برنامه ای که در ویندوز نوشته شده است به راحتی در لینوکس هم قابل اجرا است. این قابلیت با استفاده از ماشین مجازی جاوا ( JAVA VIRTUAL <= JVM MACHINE ) ممکن شده است. کد های جاوا ابتدا وارد کامپالر جاوا میشوند و پس از کامپایل شدن و تبدیل شدن به بایت کد ها ( زبان میانی جاوا ) وارد ماشین مجازی مخصوص آن یستم عال میشوند و در نهایت اجرا میشوند. برای مثال من یک برنامه ( مجموعه ای از کد ها ) را در ویندوز نوشته ام آن برنامه را در لینوکس کپی میکنم و با استفاده از ماشین مجازی جاوا ( مخصو لینوکس ) آن را اجرا میکنم… درواقع تعریف ساده کار JVM اینه که JVM برنامه ها (کد ها)ـی کامپایل شده جاوا رو دریافت میکنه و اون رو تبدیل به فرمان هایی میکنه که سیستم عامل میتونه درک کنه! شعار معروف جاوا : “write once, run anywhere” که معنیش میشه “یه بار بنویس هرجا خواستی اجرا کن” هم از این قابلیت معروف جاوا گرفته شده است!


جلسه چهارم

آشنایی ساده با سینتکس و گرامر جاوا

در این درس با هم با سینتکس و گرامر یک برنامه ساده آشنا میشویم!
در تصویری که آپلود میشود تمامی کد ها وجود دارد و در این تصویر تنها بصورتبصورت خط به خط آنهارا بررسی خواهیم کرد، به شماره هرخط توجه کنید!

خط اول : تعریف کردن یک کلاس (نام کلاس ها *بهتر است* با حرف بزرگتر شروع شود )
خط دوم : گذاشتن یک } برای قرار دادن کدهای کلاس تعریف شده در آن.
خط سوم : تعریف یک مِتُد ( که در جلسه های قبل با آن آشنایی پیدا کردیم و در اینده بیشتر آشنا خواهیم شد ) که برنامه های جاوا از آنجا شروع میشود.
خط چهارم : گذاشتن } برای قرار دادن کد های مِتُد تعریف شده در آن.
خط پنجم : با استفاده این عبارت میتوانیم متن یا متغیری را چاپ کنیم!
خط ششم : گذاشتن { برای بستن کرلی بریس ( “}”) قبلی.
خط هفتم :گذاشتن { برای بستن کرلی بریس (“}”) قبلی.

خروجی کد ها به این حالت در میاد : !Hello java

 

آموزش رایگان برنامه نویسی اندروید به زبان جاوا – پروژه محور


 جلسه پنجم

آشنایی با شی گرایی در جاوا (کلاس ها)

همانطور که در درس قبل گفتیم ، جاوا یک زبان شی گرا است. اولین قدم در کد نویسی یک برنامه ( یا یک مسئله ریاضی ) در زبان های برنامه نویسی شی گرا ، مشخص کردم اجزایی به نام “اشیا” یا به اصطلاح “کلاس ها” و تعیین چگونگی تعامل این کلاس ها در برنامه است ( منظور از شی یک آبجکت نیست ). برای مثال فرض کنید که میخواهید یک برنامه برای مدیریت کتابخانه بنویسید. در این صورت شما باید ابتدا داده های خود را شناسایی کنید و بر اساس نیازهای حودتان کلاس های متفاوتی بنویسید (مثل: مشتری ، فروشنده ، کتاب )
هرکلاس دارای تعدادی ویژگی ها ( Attributes ) و رفتار هایی ( Behaviors ) است. ویژگی ها شامل متغیر ها و ثوابت های یک کلاس میشوند. برای مثال کلاس کتاب شامل ویژگی هایی مثل قیمت ، نام نویسنده و … است که همه این داده ها در متغیر ها یا ثوابت ذخیره میشوند و در طول برنامه از آنها استفاده میشود.
رفتار ها ( یا توابع ( که ما در جاوا به آنها مِتُد یا مِتِد میگوییم) ) ضامل قابلیت های یک کلاس است. برای مثال در کلاس مشتری کتابخانه ، مشتری قابلیت این را دارد که کتابی را بخر یا کتابی را به قرض بگیرد… در درس های بعدی بیشتر با مباحث شی گرایی آشنا خواهیم شد.

حال اگر میخواهید برنامه نویسی جاوا رو به صورت رایگان شروع به یادگیری کنید باید بر روی این لینک کلیک کنید یا از لینک پایین وارد آموزش رایگان شوید.

آموزش رایگان برنامه نویسی اندروید به زبان جاوا – پروژه محور

 

امیدوارم از این مطلب بهره برده باشید!

برای امتیازدهی به این پست کلیک کنید!
[مجموع: 0 میانگین: 0]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *